گفتگوهای تلگرامی(کوتاه)

گپ و گفت هایی که گاه از تلگرام سر بر می آورد ...

گفتگوهای تلگرامی(کوتاه)

گپ و گفت هایی که گاه از تلگرام سر بر می آورد ...

این گفتگو ها محدود به تلگرام و یا مسائل سیاسی نیست ولی خوب به طور جدی از آن جا و حول مسائل سیاسی آغاز گشت.

  • ۰
  • ۰

مناظره

 

سلام

بنده مناظره ی اخیر جناب زیباکلام و حجت الاسلام رسایی با عنوان "فرجام دولت پس از برجام" را دیدم و نکاتی به نظرم آمد که دیدم خوب است منتشر شود.

در مورد چرایی پیگیری صنعت هسته ای در ایران، بنده جلسه ای را به یاد جناب زیباکلام می آورم که آقای ظریف و هیئت همراه با اساتید دانشگاه برقرار کردند و جناب زیباکلام نیز در آن حضور داشتند. در آن جلسه نیز جناب زیباکلام سوال مشابهی از آقای ظریف پرسیدند که آقای ظریف پاسخ دادند:

"... بالاخره در این بازی قدرت بین المللی ماهم توانسته ایم برای خود جایگاهی درست کنیم، جایگاهی شاید فراتر از توانایی هایمان، این جایگاه هزینه داشته، شاید بیش از هزینه ای که دیگران برای صنعت هسته ای می کنند، اما اگر شما هم قدرت را به افزایش نفوذ و کاهش آسیب پذیری تعریف کنید، باید گفت آیا جایگاه ما مساوی برخی کشورهاست که احیانا به دنبال این صنعت رفته اند، امروز ما در منطقه سر خود را بالا گرفته ایم و تاثیر گذار هستیم، امروز هیچ بحرانی در منطقه نیست که بدون حضور ایران قابل حل و فصل باشد..."(قریب به مضمون)

و آقای خرازی وزیر خارجه ی دولت اصلاحات نیز افزودند:

"... صنعت هسته ای برای ما یک تصمیم استراتژیک بود، همچنان که اکنون حضور در عراق و سوریه نیز برای ما یک تصمیم استراتژیک است، شاید اگر هزینه ی این صنعت را در مثلا خودروسازی کرده بودیم و بهترین خودروی دنیا را ساخته بودیم این میزان قدرت و این میزان بازدارندگی را نداشتیم ..."(قریب به مضمون)

به نظر من منطقی ترین جواب ها به آقای زیباکلام داده شد اما انگار ایشان هنوز هم بر سر مواضع خاص خودشون هستند. حال شاید بهتر بتوانیم جواب این سوال جناب زیباکلام را بدهیم که:

"با کدام تفکر، منطق ، استدلال و توجیه این میزان خرج انرژی هسته‌ای کرده‌ایم در حالیکه وضعیت شاخص‌های بهداشت سرانه، تحصیل و رفاه مردم در وضعیت مناسبی نیست. "

باید گفت با تفکر، منطق و استدلالی که ایجاد بازدارندگی و امنیت در این محیط پیچیده را در اولویت بالاتری نسبت به تحصیل و بهداشت و ... می داند

 

در جواب این سخن جناب زیباکلام که گفته اند :

" تضاد با غرب جزء ویژگی‌های تفکیک‌ناپذیر نگاه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران است و اگر این ویژگی را از ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران بگیریم دیگر در عمل اثری از آن نمی‌ماند. "

باید گفت اگر امام را ایدئولوگ انقلاب بدانیم و آمریکا را سردمدار غرب، امام در مورد آمریکا فرموده اند:

" با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد. "

یا گفته اند:

" جمهوری اسلامی ما با تمام ممالک روابط حسنه دارد و احترام متقابل قائل است، در صورتی که آنها هم احترام متقابل قائل باشند. "

  • ۹۵/۰۲/۰۶
  • همسایه ی سرو

برجام

دولت

رسایی

زیباکلام

فرجام

نظرات (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • @

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی