گفتگوهای تلگرامی(کوتاه)

گپ و گفت هایی که گاه از تلگرام سر بر می آورد ...

گفتگوهای تلگرامی(کوتاه)

گپ و گفت هایی که گاه از تلگرام سر بر می آورد ...

این گفتگو ها محدود به تلگرام و یا مسائل سیاسی نیست ولی خوب به طور جدی از آن جا و حول مسائل سیاسی آغاز گشت.

  • ۰
  • ۰

جوابیه ای به نامه صادق زیباکلام به حسین شریعتمداری

 

 

 

سلام

ابتدا پاسخ به سوال آخر جناب زیبا کلام،

"نمی‌دانم این توقع که «برجام» همچون عصای موسی قراربوده معجزه نموده و این اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را احیاء کند برچه اساسی بوجود آمده؟"

در جواب باید گفت شخص رئیس جمهور و اطرافیان این توقع را بوجود آوردند. هنگامی که بسیاری می گفتند تحریم ها تنها بخشی از اقتصاد ما را در گیر کرده، اینقدر همه چیز را موقوف به برداشته شدنشان نکنید و برای اقتصاد کشور کاری کنید، کشور در حال رفتن به رکودی عمیق هست!

ولی آقای رئیس جمهور در مقابل می فرمودند، "حتی آب آشامیدنی ما هم بسته تحریم هاست!".

یادتان هست جناب زیبا کلام، کاش هنگام اظهارات ان چنانی رئیس جمهور نامه می نوشتید و این بیانات را می فرمودید.

آقای زیبا کلام

کاش اینقدر شهامت داشتید که بفرمایید چه کسی عامل ایجاد این وضع وحشتناک اقتصاد دولتی بود و چه کسانی آن را تداوم بخشیدند؟!

تنها یک نمونه عرض می کنم، اگر به فرض یارانه ی دولتی بر روی انواع و اقسام کالاها را لازمه ی زمان جنگ بدانیم که در همان هم با این وسعت حرف های زیادی است، چرا این کار در دولت های بعدی تا دولت قبل باز دنبال شد و شما اعتراضی نکردید(حداقل بنده ندیدم که اعتراضی بکنید)؟!

در قانون اساسی ما بر روی فعالیت اقتصادی در بخش های تعاونی و خصوصی علاوه بر بخش دولتی تاکید شده و سهم هر بخش تا حدودی مشخص شده که می توان گفت به فهم اسلامی از اقتصاد نزدیک است. اگر با اغماض دوره ی دفاع مقدس را در نظر نگیریم، چرا در طی دولت های بعدی این سهم ها محقق نشد و شما اعتراضی نفرمودید و حالا هم اشاره ای به آن عقب افتادگی ها نمی کنید و می فرمایید باید یکسره اقتصادمان را طبق نظریات آدام اسمیت درآوریم؟

به نظر بنده اگر اقتصاد اسلامی تا به امروز محقق نگشته و تلاش درخوری برای حرکت در آن مسیر انجام نگرفته، به دلیل وجود شما و هم فکران شما در مناصب اجرایی بوده که به آن اعتقادی نداشته اند و حال همان ها اظهار می دارند که نظام اقتصادی اسلامی اصلا وجود خارجی ندارد و یا ناکارآمد است، بله عزیزان، چون شما نگذاشته اید! آخر کی گذاشتیم بانک ما، بازار ما، نظام های پولی ما به سمت اسلامی شدن هر چه بیشتر حرکت کنند که حالا بگوییم نظام اقتصادی اسلامی ناکارآمد است؟!

جناب آقای زیباکلام

فساد اقتصادی در سیستم ما هست قبول، اما آیا طبق گفته ی شما آمار ایران این چنین بالاست؟!

خوب است به عنوان مثال جستجویی در شبکه ی جهانی در مورد فساد اقتصادی در هند انجام دهید، لازم هم نیست به انگلیسی باشد، به فارسی هم خبرهایی در این زمینه هست!

اصلا چرا راه دوری رویم، همین چند وقت پیش "اوراق پاناما" از انواع فسادهای بین المللی اقتصادی برملا شد، نمی دانم به خبرهای آن و واکنش های بین المللی به این انتشار توجه کرده اید یا نه. آن کشورها که دیگر اقتصادشان مثل ما نیست و اقتصادشان به قول شما بر پایه ی کامل ترین مکتب!! یعنی بازار آزاد است، پس چرا این همه فساد در آن دیده می شود؟!

بله متاسفانه، متاسفانه و باز هم متاسفانه در ایران ما نیز فساد هست، اما خوب است پیش از اظهار نظرهایتان نگاهی هم به فسادهای اقتصادی نقاط دیگر دنیا بیاندازید.

آقای زیبا کلام

چرا در تحلیل هایتان از کسانی که فساد را در سیستم اداری ما تئوریزه کردند و گفتند:

"اگر در یک پروژه ی بزرگ ملی مقداری هم خلاف شد نباید زیاد به آن توجه کرد!(غریب به مضمون)"

و دقت نکردند که این آقایان تخم مرغ دزد روزی شتر دزد خواهند شد! یادی نمی کنید و حتی در بسیاری از زمینه ها از ایشان تمجید نیز می کنید؟!

فکر نمی کنید مواضع شما یکجانبه و همچون رشته ی دانشگاهیتان، بیشتر سیاسی است؟

با تشکر

  • ۹۵/۰۱/۲۹
  • همسایه ی سرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی